• تاریخ : ۱۲ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : تکست

شاید برای خیلی‌ها جالب باشد که بدانند کودکان چطور به شاهکارهای نقاشی چهان نگاه می‌کنند، آیا نوع تمرکز بصری آن‌ها با ما یکی اســت؟

به نقل ایسنا، «ساینس نیوز» نوشت: یکی از بهترین مزیت‌های بچه داشتن این اســت که شما دید جدیدی نسبت به دنیا پیدا می‌کنید؛ کاملا کلیشه‌ای اســت، اما واقعیت دارد. با کودکان شما از چیزهای تکراری و حتی خجالت‌آور، لذت می‌برید.

در همین راســتا، تحقیقی در موزه «ونگوگ» در آمستردام انجام شده تا مشخص شود کودکان چطور به شاهکارهای هنری این نابغه هلندی نگاه می‌کنند. «ون‌سان ون‌گوگ» نقاش نامدار هلندی اگرچه در زمان حیاتش در گمنامی کامل بود، اما اکنون به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پست‌امپرسیونیست شناخته می‌شود. «شب‌های پرستاره» و «گل‌های آفتابگردان» از جمله تابلوی معروف این هنرمند برجسته هستند.

«فرانچسکو واکر» روانشناس شناختی اســت که فعالیت‌های ذهنی و بصری ۹ کودک ۱۱ و ۱۲ ســاله و ۱۲ بزرگســال را در مواجهه با پنج نقاشی از «ونگوگ» بررسی کرده اســت. شرکت‌کنندگان در این تحقیق، هر تابلو را دوبار می‌دیدند؛ یک‌بار قبل و یک‌بار بعد از توضیح درباره اثر.

324961 248 بچه‌ها نقاشی‌های «ون‌گوگ» را چطور می‌بینند؟

منظره‌ای در گرگ و میش

وقتی کودکان برای اولین‌بار با هر نقاشی روبه‌رو شدند، روی رنگ‌های طریقهن و پررنگ و عناصر جالب توجه تمرکز کردند؛ مثلا یک خانه راه‌راه، گل‌های سرخ سرزنده و درختان تیره‌ای که در مقابل آسمانی کمرنگ کشیده شده بودند.

اما بعد از شنیدن اطلاعاتی درباره نقاشی، هدف نگاه آن‌ها تغییر کرد. مثلا بعد از این‌که کودکان برای اولین‌بار «منظره‌ای در گرگ و میش» را تماشا کردند، به آن‌ها گفته شد روی برخی از کاه‌ها، رگه‌های سبزرنگی وجود دارد که کار یک نقاش دیگر اســت. بعد از این، بچه‌ها وقت بیشتری صرف نگاه کردن به کاه‌ها کردند.

برتصــویر کودکان، بزرگســالان شرکت‌کننده در این پژوهش، روی رنگ‌های طریقهن و اشیای پررنگ تمرکز نداشتند، آن‌ها به بخش‌های دیگری از نقاشی خیره می‌شدند.

این پژوهش نشان داد، وقتی توضیحاتی درباره یک اثر به کودکان داده می‌شود،‌ آن‌ها حین تماشای اثر، محل تمرکز خود را تغییر می‌دهند و این تغییر نقطه توجه در تحقیقات رواشناختی معنای خاصی دارد. اولین نوع نگاه، براساس توجه «غیرترتیبی» اســت که در آن، چشم روی آنچه بیش از همه توجه را جلب می‌کند، متمرکز می‌شود. 

«واکر» این نوع فرآیند را با تعبیر «نگاه کردن ناخواســته و جذب خصوصیات فیزیکی یک شخص، صحنه یا شیء توصیف می‌کند. دومین نوع نگاه که «ترتیبی» نامیده شده، نگاه هدفمند اســت و طی آن فرد به‌صورت داوطلبانه و خودخواســته و براساس فاکتورها درونی به چیزی خیره می‌شود.

براساس توضیحات این روانشناس، وقتی شما تصوری از دوست‌تان در ذهن دارید و میان جمعیت به دنبالش هستید، از دومین نوع نگاه اســتفاده می‌کنید؛ اما اگر در جمعی به طور ناگهانی به دوست‌تان برخوردید، این نمونه‌ای از فرآیند نوع اول اســت.

براساس نتایج این پژوهش، با بالا رفـــــتن سن، فرآیند ترتیبی به تدریج حیاتی‌تر می‌شود و توجه غیرترتیبی قوت‌اش را از دست می‌دهد.

324960 310 بچه‌ها نقاشی‌های «ون‌گوگ» را چطور می‌بینند؟

ریشه‌های درخت

انجام چنین تحقیقی درباره کودکان کم سن و ســال‌تر دشوار اســت؛ «واکر» در توضیح این مطلب می‌گوید: من نقاشی «ریشه‌های درخت» را به دختر چهار ســاله‌ام نشان دادم و فقط از او پرسیدم چه می‌بیند. 

او فقط از چند رنگ نام برد و گفت: آبی، سبز، قهوه‌ای. بعد از او پرسیدم: دیگر چه می‌بینی؟ و او بعد از بررسی نقاشی و کمی مکث، پرسید: دایناسورها؟ من برایش توضیح دادم که این نقاشی، ریشه‌های گره‌خورده چند درخت را نشان می‌دهد و او در جواب گفت: اما آن بخش سبز شبیه تیرانوسوروس اســت. بعد من منظورش را فهمیدم؛ سر سبزرنگ یک تیرکس به شکل جادویی از ریشه‌ها بالا آمده بود!

داغترین اخبار و رویداد های ایـــران و خارج
این مطلب در این ساعت از سایت توما در بخش خبری ارســال گردیده اســت
این بخش شامل خبر های ورزشی نیز میباشد
میتوانید خبر فوق را به اشراک بگذارید

نوشته بچه‌ها نقاشی‌های «ون‌گوگ» را چطور می‌بینند؟ اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما