• تاریخ : ۱۰ام اسفند ۱۳۹۶
  • موضوع : اینستا

آنچه از جناب آقا موسوی تبریزی در کسوت یک روحانی ابداًح طلب ابداً قابل قبول نیست، روایت غلط و وارونه از تاریخ هست به گونه ای که گویا ایشان در دهه ۶۰ هم چون امروز، ابداًح طلب اهل مدارا و باز اندیشی بوده اند.

به نقل رهياب: «مهدی نصیری» مدیرمسؤول سابق روخانومامه کیهان
در واکنش به اظهارات اخیر موسوی تبریزی پیرامون حجاب اجباری و اختیاری، در
کانال تلگرام خود یادداشت کوتاهی همراه با سندی تاریخی از اظهارات موسوی
تبریزی منتشر کـــرده هست که در ادامه می‌خوانید:

«امام نمی‌خوهستند با زور شلاق حجاب اجباری شود؛ ولی متاسفانه توسط
عده­‌ای این تصمیم گرفته انجام گرفت و بعضی‌­ها درکمیته‌­های انقلاب، گشت ارشاد راه
انداختند؛ در حالی که واقعیت این هست که قبل از اجباری‌انجام گرفتن حجاب، خیلی از
خانم‌­ها، زیاد‌تر از امروز و با اختیار خودشان، حجاب داشتند.»

متن فوق اظهارات جناب آیت الله سید حسین موسوی تبریزی عضو تشکل ابداًح طلبانه «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» در گفتگو با سایت مباحثات هست.

آنچه از این اظهارات به ذهن خواننده القا می شود، این هست که در زمان
حضرت امام و سالهای نخست انقلاب، جریانی تند و خشن و حزب اللهی، با موضوع
حجاب مواجهه‌ای آنچنانی و غیر عقلانی داشتند که امروز وضع حجاب را به این مکان
کشانده هست و جریان ابداًحات که اکنون جناب آقا موسوی تبریزی عضو و یا نزدیک به
آن هست، پیوسته منتقد این وضعیت هست و برای آنچه از آغاز انقلاب تا به
امروز در امر حجاب رخ داده متاسف و معترض هست.

اکنون می خواهم تعداد نکته را در این باره عرض کنم:

۱. از نظر بنده از آغاز انقلاب و فعالیت مطبوعاتی ام در دهه ۶۰ و ۷۰ تا
به امروز  هرگز مساله حجاب که در وجوب شرعی آن کاهشین خدشه‌ای  وجود ندارد،
مساله نخست کشور نبوده و اکنون نیز نیست.

۲. این که جناب آقا موسوی تبریزی و برخی دیگر نیز از  حجاب اختیاری بحث کنند
نیز از نظر بنده ایرادی ندارد و باب بحث و گفتگو در مسائل گوناگون در کشور
مفتوح هست. در این موضوع هم باید نظرات و دیدگاههای مختلف مطرح و شنیده
شود.

۳. آنچه از جناب آقا موسوی تبریزی در کسوت یک
روحانی ابداًح طلب ابداً قابل قبول نیست، روایت غلط و وارونه از تاریخ هست به
گونه ای که گویا ایشان در دهه ۶۰ هم چون امروز، ابداًح طلب اهل مدارا و باز
اندیشی بوده اند و سالههست که منتقد و مخالف خشونت های گفتاری و رفتاری در
باره حجاب بوده اند.  

 این ادعا و تصویر نه در باره جناب آقا موسوی تبریزی صادق هست و نه در باره دیگر چهره های مدعی ابداًح طلبی امروز.

هر جا که امروز ابداًح طلبان از یک حرکت افراطی و خشن و غیر منطقی و غیر
دموکراتیک در سالهای پس از انقلاب نقل کرد می گویند، قبل از همه رد پا و بلکه
نقش تاسیسی خودشان در میان هست که باید در مقالی دیگر به این مساله  پرداخت
و اتفاقا در همین موضوعِ مواجهه خشن و غیر منطقی با حجاب،  یکی از بدترین
برخوردها را جناب موسوی تبریزی به عنوان دادستان کل تایم در سال ۶۱ با مقوله
بد حجابی و بدحجابان داشته هست.

 اکنون به اظهارات ایشان در سال ۶۱ در باره بد حجابی بنگرید:

«زیادی از خانم‌های فهمیده که درد آقام را درک کـــرده و خون‌ شهیدان را
دیده و خانواده‌هایشان را درک کـــرده‌اند، خودشان را با جامعه اسلامی تطبیق
داده‌اند. ولی عده‌ای نیز هستند که جامعه را درک نمی‌کنند و با همان وضع
خانومنده زمان پهلوی بیرون می‌آیند که اینان باید در جامعه مطرود بشوند و
افراد حزب‌اللهی باید این‌ها را مطرود بکنند. باید تاکسی‌ها آنان را راه
ندهند. شرکت‌های واحد این‌ها را راه ندهند و آقام انقلابی در مغازه‌های‌
خودشان به اینان جنس نفروشند. شرکت‌های تعاونی این‌ها را راه ندهند. و آقام
با این‌ها رفت و آمد نکنند و اینان را به میهمانی دعوت نکنند تا بالاخره
در جامعه مطرود بشوند. به صورت حتم این قبیل افراد از ادارات هم پاکسازی خواهند
انجام گرفت و حتی کسانی‌که در اداره رعایت حجاب را بکنند ولی در بیرون نکنند، قانون
پاکسازی این اجازه را می‌دهد که اینان پاکسازی بشوند و مسلماً نیز خواهند
انجام گرفت و باید این قبیل افراد بدانند که یا نام جامعه اسلامی گیم می‌کنند و
روزی خشم این ملت آن‌ها را خواهد گرفت. و اینان نه تنها از ادارات بلکه از
جامعه مطرود خواهند انجام گرفت.»

(هشدارات،  ۲۸/ ۱/  ۱۳۶۱)

 خب با این سابقه و سند تاریخی، اظهارات اخیر جناب آقا موسوی تبریزی را چگونه باید تعییر و تفسیر کـــرد؟! 

**برای دیدن اندازه بزرگتر روی تصویر کلیک کنید**

مشرق

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما