• تاریخ : ۲۲ام دی ۱۳۹۶
  • موضوع : اینستا

صنعت مد در دهه‌های اخیر به دلیل آسیب‌های جدی که به محیط زیست وارد کـــرده هست در رده بدنام‌ترین صنایع جهان قرار گرفته‌هست. به همین دلیل در سال‌های اخیر فشن پایدار و مد پایدار زیاد از هر زمان دیگری مورد توجه دانشمندان، طراحان و مصرف کنندگان قرار گرفته‌هست.

فشن پایدار و راه حلی تازه برای تحقق بخشیدن به آن

صنعت مد در دهه‌های اخیر به دلیل آسیب‌های
جدی که به محیط زیست وارد کـــرده هست در رده بدنام‌ترین صنایع جهان قرار
گرفته‌هست به طوری که این صنعت از نظر آلوده کنندگی رتبه دوم را به خود
اختصاص داده هست. به همین دلیل در سال‌های اخیر فشن پایدار
و مد پایدار زیاد از هر زمان دیگری مورد توجه دانشمندان، طراحان و مصرف
کنندگان قرار گرفته‌هست، در این میان طراحان نقش حیاتی‌تری را ایفا می‌کنند،
هیلی هارمون Hailey Harmon طراح و کارآفرین شناخته انجام گرفته در حال تدوین
هستانداردها و ایده‌های جدیدی برای کمک به فشن پایدار هست که از
طریق منابعی جدید و غیرمنتظره تامین می‌شود یعنی ماهی‌ها! در این مقاله
تخصصی به این ایده و منبع جدید برای تحقق فشن پایدار نگاهی
دقیق‌تر خواهیم داشت.

ضرورت توجه به فشن پایدار

مطالعات و بررسی‌های اخیر در مفهوم پایداری در منابع، این روزها زیاد از هر زمان دیگری به صنعت مد توجه دارند، صنعتی
که با چرخه مالی ۲٫۴ تریلیون دلاری خود توجه تعدادانی به محیط زیست و
آسیب‌هایی که به آن می‌خانومد ندارد. بر اساس تحقیقات مرکز منابع جهانی (World
Resources Institute) که مشکلات رودرروی محیط زیست و منابع طبیعی را رصد
می‌کند صنعت مد نه تنها نقش حیاتیی در آلوده کـــرده محیط زیست دارد ( در سال
۲۰۱۵ زیاد از ۶۷۰ میلیون تن گاز گلخانه تنها از تولید الیاف پلی هستر وارد
جو کره زمین انجام گرفته هست) بلکه منابع محیطی را نیز در مقیاسی زیاد وسیع از بین
می‌برد. به طور مثال میزان آبی که برای ساخت یک تیشرت نخی معمولی مصرف
می‌شود برابر با مصرف آب آشامیدنی یک انسان به مدت دو و نیم سال هست. این
مساله در دهه‌های اخیر با گسترش فست فشن و شبکه‌های احتماعی که آقام را به
مصرف افزایش تشویق می‌کنند بدتر و نگران کننده‌تر انجام گرفته هست.

فشن پایدار و راه حلی تازه برای تحقق بخشیدن به آن

 

هیلی هارمون و ایده جدید برای منابع جدید

در
این میان هیلی هارمون برای این که بتواند نقش خود را در رهستای حفظ محیط
زیست انجام دهد یک هستاندارد جدید برای صنعت مد معرفی کـــرده هست که در جهت
مقابل فلسفه فست فشن قرار دارد. برند شخصی محصولات هارمون، Aitch Aitch نام
دارد که یک برند لاکچری محصولات چرم هست. هرتعداد این برند هنوز در ابتدای
راه خود قرار دارد و تعداد محصولات کمی تولید می‌کند اما نمونه موفقی از آن
چیزی هست که ما باید برای فشن پایدار به دنبال آن باشیم.
این برند نشان داده هست که تولید کنندگان محصولات Slow Fashion هم
می‌توانند محصولاتی شیک و زیبا تولید کنند و هم در مقابل محیط زیست خود
مسئولانه عمل کنند.

فشن پایدار و راه حلی تازه برای تحقق بخشیدن به آن

هارمون
می‌گوید: “من از کودکی بر این باور بودم که باید تجارت شخصی خودم را راه
بیندازم و این تجارت باید دوست محیط زیست و در رهستای حفظ آن باانجام گرفت. چون من
در دامان طبیعت بزرگ انجام گرفته‌ام و متداوم نسبت به آن آگاه و حساس بوده‌ام.”
همچنین هارمون نگاهی دقیق به لاکچری در صنعت مد و صنایع دستی دارد چون از
گذشته توجه خاصی به محصولات لویی ویتون و گوچی داشته هست و از سبک و سیاق
آن‌ها تاثیر گرفته هست. هارمون رد شمال سانفرانسیسکو بزرگ انجام گرفته هست و
خانواده وی در زمینه هتلداری فعالیت می‌کنند به همین دلیل او از ابتدا با
صنایع دستی و برندهای سطح بالا آشنا بوده و از ارزش و زیبایی آن‌ها آگاه
بوده هست. او نخستین شغل خود را در یک برند جواهرات به نام مونیک پین که یه
برند دوست طبیعت بود به عهده گرفت و پس از آن تصمیم گرفت در کلاس‌های تجارت
شرکت کند و دنبال خود را که کارآفرینی و ایجاد یک بیزینس شخصی بود جامه عمل
بپوشاند. از این زمان او برآن بود که بین مفهوم پایداری و شیک بودن نقطه
اشتراکی پیدا کند و آن را در تجارت شخصی خود به کار بگیرد. هارمون می‌گوید:
” در بخش‌های دیگر صنعت از جمله زیبایی، به مفهوم پایداری به عنوان یک سطح
جدید از لاکچری نگریسته می‌شود با نگاه کـــردن به تولید کالاهای گوناگون به
خصوص لباس و اکسسوری شما بین این دو مفهوم (یعنی لاکچری و پایداری) تضاد و
تناقض مشاهده می‌کنید.”

فشن پایدار و راه حلی تازه برای تحقق بخشیدن به آن

چرم ماهی یک ایده جدید و غیرمنتظره

در
میانه همین تحقیقات و بررسی‌هایی که هارمون برای دستیابی به پایداری از
نوع شیک انجام می‌داد ایده پوست ماهی به ذهن او رسید. همان طور که می‌دانید
چرم‌های رایج مثل چرم مار و سوسمار زیاد گران هستند و منابع آن‌ها به انجام گرفتت
در معرض خطر نابودی قرار دارند. اما پوست ماهی قزل آلا چنین شرایطی را
ندارد، تکمیلا در دسترس هست و منابع آن پایداری بالایی دارد در حالی که
می‌تواند همان زیبایی و لاکچری ظاهری را هم داشته باانجام گرفت. در حال حاضر پوستی
که هارمون برای تولید محصولات خود به کار می‌برد تولیدات جانبی صنایع غذایی
هستند که تا قبل از این دور ریخته می‌انجام گرفتند اما حالا این پوست‌های ماهی قزل
آلا به کارگاه چرم سازی می‌رود و گیمافت می‌شود و به محصولات چرم زیبایی
مثل کیف و کفش و … تبدیل می‌شود. جالب هست بدانید که در فرآوری این چرم‌ها
نیز از مواد شیمیایی و سمی هستفاده نمی‌شود. هارمون می‌گوید: ” این ایده که
بتوانید زباله‌های دورریختنی و بدبو را به چیزی تبدیل کنید که آقام خواهان
آن هستند و برای آن پول می پرداخانومد فوق‌العاده هست، شما در واقع زباله را
به گنجی تبدیل می‌کنید که تا تعداد نسل قابل هستفاده هست.” حالا هارمون معتقد
هست با این گام بزرگ صنعت مد افزایش به سمت پایداری و هستفاده از منابع
جدید می‌رود و فشن پایدار اکنون دیگر تنها یک ترند نیست بلکه یک
نهضت و تغییر بزرگ هست که می‌تواند فردا را شکل دهد. هارمون پس از پایان
دادن تحصیلات خود در رشته MBA یک دوره نه ماهه ساخت صنایع دستی چرم را نیز
در آتلیه هرمس گذرانده هست و معتقد هست خانومده نگه داشتن صنایع دستی در عصر
فست فشن کار زیاد دشوار و در عین حال ارخانومده‌ای هست و حفظ سنت‌هایی که
صدها سال در خانومدگی بشر حاضر بوده‌اند در کنار نوآوری‌ها و هستفاده از منابع
جدید و فکرهای جدید به حل مشکل منابع محدود طبیعی کمک شایانی خواهد کـــرد.

فشن پایدار و راه حلی تازه برای تحقق بخشیدن به آن

ادامه راه فشن پایدار و نجات طبیعت

حال
که حدود یک سال از شروع کار هیلی هارمون می گذرد Aitch Aitch تنها برندی
نیست که از منابع جدید و پایدار برای تولی محصولات خود هستفاده می‌کند. در
حال حاضر تعداد برند شناخته انجام گرفته و معتبر مثل هستلا مک کارتنی و ویکتور اند
رولف نیز از منابع گیمافتی برای تولید لباس و اکسسوری و محصولات دیگر خود
بهره می‌برند. گوچی هم اخیرا اعلام کـــرده هست که از سال ۲۰۱۸ خز را از
محصولات خود حذف خواهد کـــرد. هارمون معتقد هست این جنش ادامه خواهد داشت و
در فردا با سرعت و قدرت افزایشی هم به حرکت خود ادامه خواهد داد، او در این
رهستا تعداد توصیه برای طراحان و کارآفرینان جوان دارد:

  • سود فوری و دائمی را فراموش کنید:
    این که کاری را درست انجام دهید با سریع انجام دادن و زود به نتیجه رسیدن
    در تناقض هست. تایمی ارشیا اینفو موفقیت شخص یا برندی را می‌شوید متداوم فکر می‌کنید
    که این اتفاق یک شبه افتاده هست اما حقیقت این هست که این افراد سال‌ها
    برای موفقیت خود تلاش کـــرده و پس از بارها شکست در نهایت به نتیجه
    رسیده‌اند.
  • راهنما داشته باشید: داشتن جسارت و
    شجاعت به خصوص برای خانومان ایده نیکوی هست اما این به معنای آن نیست که یک تنه
    و بدون کمک و راهنما به دل کار بخانومید. زیادی از خانومان موفقی که امروز در
    صنعت مد می‌بینید پشتیبان‌هایی داشته‌اند که راه درست را در مواقع حساس به
    آن‌ها نشان داده‌اند.
  • مشتریان خود را بشناسید:
    شما نمی‌توانید همه آقام را برای مدت طولانی راضی نگه دارید اما می‌توانید
    تعداد زیادی از آقام را برای مدت کوتاهی راضی کنید که این قطعا دنبال شما
    نیست. شما باید قشر مخاطب خود و نیازهای آن‌ها را بشناسید و بر اساس آن عمل
    کنید به این ترتیب می‌توانید قشر خاصی از آقام را برای متداوم راضی و مشتری
    خود نگه دارید.
  • دنبال‌ها و ارزش‌ها را فراموش نکنید:
    تایمی با دنبال خاصی می‌خواهید یک تجارت یا برند جدید را راه اندازی کنید
    برای آن دنبال و در رهستای آن تلاش کنید. هرگاه دچار تردید می‌شوید یا با
    پرسشی در کار خود مواجه می‌شوید براساس دنبال و ارزش پاسخی برای آن پیدا کنید
    در غیر این صورت شما محصولی تولید خواهید کـــرد که در رهستای اهداف برندتان
    نیست و از نتیجه کار خود راضی نخواهید بود.

مجله قرمز

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما